lördag 31 december 2011

Året med Russian Mother

I Ryssland är nyårsfirandet större än julfirandet. Det håller på i tio (10!) dagar efter första januari (det vill säga, det är tio röda dagar) och i Sovjetunionen firades jul och nyår samma dag (praktiskt). Och så kallas det inte nyår utan Новогодние каникулы, Novogodnie kanikuly.

Okej. Kanske dags att summera detta ryska år då.

När 2011 föddes fanns inte Russian Mother, utan fanzinegruppen Fanziepantz. Under året har vi alltså blivit lite coolare, lite mognare, lite ryskare. Vi har varit med och arrangerat en festival, vi har haft en utställning, vi har skrivit bidragsansökan, vi har fått avslag på vår bidragsansökan, vi har gurglat Listerine (Anna), vi har döpt om Frida Kahlo till Frida Carlo (Marica), vi har lyckats med tekniken (Geten), vi har försökt bota vår skräck för grävskopor (Jenny), vi har försökt bota alla andra skräckar (Anna), vi har ätit sjuuuukt god brunch, vi har besökt Kultur- och fritidskontoret och vi har gjort fruktansvärt mycket mer (lägg till om ni kommer på något).

Året har också fotodokumenterats, både snyggt (av Marika) och fult (av Anna). Nu tänkte jag (som är Anna och hittills skrivit om mig själv lite i tredjeperson, för det tycker jag är skojigt) bjuda på lite bilder från vår utställning på ABF-huset i oktober. (Det finns såklart massor av bilder från Ruta till Ruta också, men jag är lite långsamt med redigering så håll till godo.) Och eftersom jag är så oerhört egotrippad så har jag såklart fotat mest på de grejer jag gjort själv. Alltså: KOLLA!!!!
 

Lite fixande.

 Huvudlös Jenny förbereder liveteckning.

Marikas gamers.

Och resten är mitt jox:

(Hm, texten syns visst lite dåligt, men sånt är livet...)




Må ditt nya år bli lyckligt, underbart, ryskt och fyllt av serier och annat fint!

//Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar